De Sloereddings sloepp

Sloep was vanaf de 16e eeuw de benaming voor vele soorten vaartuigen, waarschijnlijk afgeleid van het Franse woord "chaloupe". Veelal werd een open roei- of zeilboot bedoeld, maar sedert het eind van de 19e eeuw ook een motorboot. Het meest bekend is de sloep als reddingboot, maar de sloep werd ook als vissloep en als marinesloep gebruikt.

Sinds de 19e eeuw wordt met sloep een boot bedoelt met een overnaadse vooral de wijd uitlopende boorden, een grote zeeg en rechte spits toelopende voor- en achtersteven (spitsgat). Aldus op kiel gebouwde sloepen vanaf zo'n 7m lengte worden als zeewaardig beschouwd.

De Vorm van de sloep

De huidige zeer gewilde polyester recreatiesloepen voor binnenwater worden nog steeds volgens dit oermodel gebouwd, maar meestal met een wat rondere iets waaiervormige voorsteven en een schuinvallende spiegel (spiegelsloep), waarbij voor het zicht het overnaads profiel van de romp behouden is, hetgeen het scheepje tezamen met een kabelaring een stoer uiterlijk geeft. De explosieve groei van recreatiesloepen op binnenwater is merkwaardig, want door de zeewaardige bouw heeft een sloep op rivieren de neiging tot dwarsuit scheren en is daardoor geen gemakkelijke boot. Wellicht is dat de reden dat bootjes die meer weg hebben van vlet of jol ook als "sloep" aan de man gebracht worden?

De positie van de motor

Buitenboordmotor (zichtbaar)

Het meest voorkomend is een sloep met de buitenboordmotor zichtbaar achter de spiegel. Door de kleine benodigde ruimte voor de bevestiging van de buitenboordmotor aan de spiegel blijft er veel binnenruimte over. Hierdoor is er meer zit ruimte aanwezig in vergelijking met andere sloepen met een motor in de bun of een inboardmotor.

Motor in bun

Je ziet ze steeds vaker, een sloep met de motor in de bun. Wat is nu het voordeel van een buitenboordmotor in de bun? Het grote voordeel is minder geluid en de uitstraling die de boot heeft. Omdat de buitenboordmotor zit opgesloten in een aparte ruimte, word het geluid wat de buitenboordmotor produceert meer gedempt. Ook speelt de uistraling een belangerijke rol. Omdat de motor niet zichtbaar is, oogt de sloep wat mooier.

Inboardmotor

Je hebt ze vast wel is gezien, die prachtige sloepen met een inboordmotor. Die voor je gevoel haast geruisloos over het water zweven. Wat is nu het verschil tussen een sloep met een inboardmotor en een buitenboordmotor in de bun? Door diesel motor is de bootvoorzien van een schroefas. Hierdoor is er een hoge kiel aanwezig dit heeft weer het voordeel dat de boot koers vaster is een stabieler op het water .En door de ingebouwde diesel motor is het geluid nog minder hoorbaar. Ook is een sloep met in inboardmotor ook meestal voorzien van meer optie’s Dit vind je dan ook weer terug in de prijs.

De Toekomst! de Elektrosloep

Wilt u echt geruisloos over het water gaan? Dan moet je kiezen voor een sloep met een eclectro motor. Door de steeds betere accu’s die ontwikkeld worden is het mogelijk een grote afstanden afteleggen zonder de accu opteladen. Ook heeft u geen last meer van benzine, onderhoud aan uw buitenboordmotor. Kortom, alleen maar genieten!

Tender

De tender, ook wel de moderne variant van de sloep genoemd,word de laatste jaren steeds populairder. Waarom is dat zo? Dat heeft te maken de vele eigenschappen die de tender net zoals de sloep heeft, zoals ruimte voor 6 a 8 personen, vaak een motor in de bun of een inboardmotor. Het grote verschil is dat de tender is voorzien van strak en een glad boven en onderwaterschip, dit is om een hogere snelheid te kunnen halen dan de klassieke sloep. Daarom is de tender ook voorzien van een zwaardere motor. Zo worden er met de tender hogere snelheden gehaald zo rond de 30 a 40 km/h.

De historie van de Sloep

Als we het hebben over de sloep moeten we jaren terug in de tijd. In 1817 werden de eerste sloepen gebouw. De sloep werd overal ter wereld voorzien van een andere romp vorm. Zo werden er sloepen gemaakt door de mensen zelf en waren er mensen die sloepen lieten maken bij diverse kleine scheepswerven.

Visserssloep

Zo werden de sloepen overal in de wereld gebruikte voor andere doeleinden. Zo had je de visserssloep. De visserssloep werd gebruikt op de rivieren en sloten als men vis ging vangen. De visserssloep was voorzien in het midden van een bun. Deze werd gebruikt om de gevangen vis levend te bewaren. Omdat men de vis vroeger levend aanvoerde. (Ook wel genoemt de versvaard.)

Marinesloep

Ook de marine gebruikte de sloep. Deze werd gebruikt als werksloep. Op de grote boten werden de sloepen meegevoerd. Deze werden met een kraan overboord gehesen en zo gebruikt voor diverse doeleinden zoals onderhouds behandelingen en sleepboot.

Reddingssloep

De sloep werd ook al snel gebruikt als reddingssloep op de grote scheepsvaard. Omdat de scheepsvaard steeds verder uitgroeide, kwamen er ook meer veiligheidseisen. Zo werd de reddingssloep ontwikkeld om de opvarende te redden bij een ramp met het schip. De reddingssloepen werd gekenmerkt door de kabelaring (een tros dik touw) dat rondom aan de buitenzijde van de sloep werd bevestigd. Dit was gemaakt zodat de drenkelingen zich makkelijk aan de buitenzijde van de sloep zich konden vast klampen. De reddingssloep was voorzien van een voorstuwingsinstallatie en een overlevingspakket om de inzittende een geruime tijd in leven te houden.

De sloep van tegenwoordig

De reddingssloep is de voorloper van de huidige sloep zoals wij hem tegenwoordig kennen. Veelal werden afgekeurde of niet gebruikte reddingssloepen omgebouwd naar de moderne sloep van tegenwoordig. De meeste sloepen zijn tegenwoordig gemaakt van polyester ook worden er de laatste jaren sloepen gemaakt van van aluminium. Dat is niet het enige verschil, de sloep is tegenwoordige in vele varianten te koop. Zo kan er gekozen worden uit diverse Merken, type’s en prijsclasse. Zoals de bekende merken als Oudhuijzer, Corsiva, Antaris, Interboat en Lago Amore. Ook zijn er weer verschillende mogelijkheden binnen de hierboven genoemde merken dit bepaald weer de prijs van de sloep.

Klassieke sloep.

Je ziet meteen al dat ze heel verschillend zijn. Zo herken je de klassieke sloep aan de gezellig indeling waar rekening is gehouden voor 6 a 8 personen die rond de stuurman kunen zitten . ook herken je de klassieke sloep aan de overnaadse bouw en de kabelaring die rondom de sloep aanwezig is. De klassieke sloep is vaak uitgevoerd met een motor in de bun of met een inboardmotor die prima geschikt is om lekker een dag of een paar uurtjes te gaan dobberen op het water.

Bron:http://vaartips.nl/

Meer informatie over sloep kopen Er zijn geen producten in deze categorie.